Персональний сайт Матяшевської Надії

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 8
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
        Роздуми на тему:
  Здоров´язберігаючі  технології  на  уроках предметів художньо – естетичного  циклу  та  трудового  навчання

    Стародавній лікар і філософ Авіцена стверджував: "Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати". За роки навчання у школі учні мають здобути глибокі, різнобічні знання про здоров’я людини з різних галузей науки, що є підґрунтям для формування умінь і навичок, які допомагають людині підтримувати власне здоров’я.

    Загальновідомо, що здоров’я людини цілком залежить від способу її життя (побут, харчування, праця, відпочинок тощо) та від стану навколишнього середовища. Нині особливу увагу слід звернути на закладання основ здорового способу життя людини ще у шкільному віці.

   Розглянемо основні складові поняття «здоровий спосіб життя». Це раціональне харчування, дотримання правил особливої гігієни та безпеки праці, без дотримання яких неможливо  виконання практичних робіт всіх тем програми предмету.

     Вивчаючи тему «Культура харчування. Технологія приготування кулінарних страв» ми знайомимо учнів з поняттям  раціонального харчування, звертаємо  увагу на енергетичну і харчову цінність продуктів харчування, режим харчування, якість води і напоїв, маркування, правила зберігання та обробки харчових продуктів, а додаткові знання про  штрихове кодування товарів допоможуть обирати тільки якісні продукти харчування й запобігати інфекційним захворюванням. На практичних заняттях сприяємо формуванню практичних навичок у дотриманні санітарно-гігієнічних вимог до процесу приготування кулінарних страв.

     Особливу увагу привертаємо до традицій нашої національної кухні. Міняються часи – міняються звичаї, міняється ритм життя, і не помічаємо, що розгублюємо надбане попередніми поколіннями. В українській хаті для столу відведено місце стольне.

       Тому традиційні правила споживання цікаві, повчальні, актуальні  і для нас. (Ольга Франко «Практична кухня» 1929 р.)

·        Їж тоді, коли маєш до цього охоту, при можливості на свіжому повітрі.

·        Не їж занадто гарячих страв (понад 35⁰С), бо це може викликати захворювання кишок. Рівно і надто холодні страви можуть пошкодити здоров’я.

·        Не пересолюй! Надмір солі може викликати малокров’я і огрядність.

·        Укладай страви на столі старанно, по змозі артистично. Це заохочує до їжі!

·        Ріж дрібно, пережовуй довго!

·        Перестань їсти, коли міг би ще дещо з’їсти.

·        Після жирного не пий води! Надмір пива непотрібно розширює шлунок!

·        Після обіду приляж або прогуляйся.

·        Кухнею не легковаж, але нею не одушевляйся!

·        Старайся, щоб приготування їжі ввійшло в програму виховання дітей.

На жаль, модуль «Культура харчування» ми можемо обирати тільки 2 рази: раз в 5-6 кл, раз в 8-9 кл).

      При вивченні тем, пов’язаних з текстильним матеріалознавством, звертаємо увагу на фізичні властивості тканини. Знання цих властивостей дають змогу правильно добирати тканини для виготовлення різних видів одягу відповідно до призначення, пори року, кліматичних умов в яких знаходиться людина. А також робимо акцент на те, що для виготовлення білизняних виробів краще використовувати тканину і трикотажні полотна з натуральних волокон рослинного і тваринного походження.

      Не менш важливим завданням є формування в учнів навичок на практиці використовувати знання гігієнічних вимог до одягу, який має бути легким, м’яким, міцним, щоб не зминався, має забезпечувати свободу руху, дихання і кровообіг, повинен легко пратися, чиститися, прасуватися. 

      Під час вивчення розділу «Художнє конструювання виробів» важливо нагадати про вплив кольору на психофізіологічний стан людини. Науково доведено, що правильне використання кольору – це сила, яка може зміцнити і вилікувати нервову систему і внутрішні органи, підвищити імунітет людини. А ще обов’язково звертаємо увагу дівчат на те, що краса і зручність одягу є основою психологічного комфорту. Більшість дизайнерів вважають, що одяг у сучасному світі повинен нести позитивні емоції та позитивні цінності.

     Є у нас дуже цікава тема «Конструкційні матеріали та їх вибір», при вивченні якої в 8 класі ми знайомимось з матеріалами хімічного походження, дізнаємось, що вони можуть бути штучні та синтетичні:

  • ·    штучні  отримують з різної природної (натуральної) сировини – деревини, відходів бавовни, металів, лушпиння насіння, стрижнів кукурудзи, кісток тварин, сої    ==>  частково   властивості натуральних речовин;
  • ·       синтетичні отримують шляхом переробки  продуктів газів, нафти, кам'яного вугілля за допомогою складних хімічних реакцій ==>  сучасні матеріали, створені за допомогою хімії,  без яких неможливий прогрес – отже ми живемо зараз в світі полімерів та синтетичних речовин. Але діти повинні усвідомити, що ці хімічні продукти не приносять користі здоров’ю як людини, так і навколишнього середовища. 

Склад морозива пломбір з шоколадом:

·        молоко коров’яче питне, цукру,

·        молоко незбиране сухе, згущене з цукром,

·        рослинний жир,

·        какао-маса, масло какао,

·        цукор, вода питна,

·        сироп глюкози и фруктози,

·        емульгатори  Е-471, Е-442, Е-476.

·        стабілізатори Е-471, Е-433, Е-412, Е-410, Е-407,

·        ароматизатор ванілін, ідентичного натуральному…

·        барвник Е-160а


«Шалена хвиля» в вафельному стаканчику. Склад:

·        суміш морозива (молоко коров’яче цільне, сухе обезжирене, цукор-пісок),

·        вода питна,

·        ванілін кристалічний, Ідентичний натуральному,

·         гуарова камідь,

·        ксантанова камідь,

·        карбоксиметилцелюлоза натрієва сіль…

·        наповнювач: «Фруктовий лід — тропік»: вода, цукор-пісок, фруктовий наповнювач, модифікований крохмаль, натуральні та ідентичні натуральним речовини, стабілізатори-емульгатори…

Та у нас, споживачів, є вибір: що купувати. Слід добре читати етикетку (чого зазвичай ніхто не робить).

Тому дуже шкода, що в шкільну програму  досі не ввели обов’язковим курс «Основи споживчої грамоти».

      Велике значення на розвиток дитини і її здоров’я мають заняття різними видами декоративно-ужиткового мистецтва (вишивка, плетіння, писанкарство, паперова пластика, ліплення, тощо). Саме рука створила всю «людську природу», несферичний простір, про який наголошував В.І. Вернадський. Вміле володіння самим вдосконалим «інструментом» власної руки дає можливість дитині розширити обсяг її дій, удосконалити точність рухів, досягти виразності дій, що стимулююче впливає на мозкові структури головного мозку, активізує її мислення, відточує оціночну функцію почуттів, стимулює дію уяви.  Так, у години відпочинку любив вишивати Петро Ілліч Чайковський. 

     Трудотерапія з'явилася досить давно - медики помітили, що багато нескладні заняття зміцнюють здоров'я, допомагають відновитися після важкої хвороби, повернути душевну рівновагу. Зараз встановлено, що заняття різними видами рукоділля заспокоюють  нервову систему людини. Наприклад, американський невропатолог Берун першим став з успіхом застосовувати «спицетерапію». (до речі, на в’язання відведений цілий семестр у 7 класі).    Воно допомагає, наприклад, при гіпертонії, аритмії, лікує від головного болю, приводить в порядок нерви, позбавляє від депресії.  А ще спицетерапія відновлює обмін речовин і навіть допомагає при захворюваннях печінки і нирок. 

    Відомо, що для зміцнення власного здоров’я, покращення самопочуття, потрібно не тільки загартовувати тіло, але й зміцнювати дух. З цією метою слід, на думку вчених, використовувати мистецтво.

   Творчий розвиток являється не тільки головним терапевтичним механізмом, саме він допомагає  виховувати здорову особистість. За допомогою мистецтва дитина має можливість виразити свої переживання, почуття, відношення.  Крім того творча діяльність допомагає зняти напруження, сприяє підвищенню дитячої самооцінки, впевненості у власних силах, та взагалі розвиває творчі здібності.

     З самого народження кожного з нас оточують кольори, що виявляють вплив на організм, нервову систему та психіку людини, налаштовуючи його в унісон з оточуючим світом.

   Колір значно впливає на нас: притягує нас і до нас, змушує робити покупки та викликає різноманітні емоції. Зумовлює раптові почуття і навіть фізіологічні реакції, від припливу крові до почуття холоду.

    Колір може навіть лікувати. Наприклад, біль знімають відтінки блакитного. А сил надає помаранчевий. Зелений заспокоює. Недарма ми так намагаємось хоча б не на довго вирватись із міста - ближче до природи і її зеленому кольору.

     Тому при вивченні теми «Дизайн. Оформлення інтер’єру» наголошуємо, що вибір кольору дуже тісно зв’язаний із психологічними особливостями людини, із станом її здоров'я, і це дуже важливо при підборі кольорової гами для інтер’єра.

      Хоча  кольоротерапія – це один з напрямків роботи психологів, але елементи та деякі вправи доцільно використовувати на уроках.

Наприклад, вправа «Настрій за кольором»: на початку уроку дітям роздають 4 картки різних кольорів - жовтого, зеленого, синього, червоного – і пропонують обрати ту, яка відповідає настрою. Протягом уроку діти працюють з цими картками при виборі правильної відповіді (замість варіантів А, Б, В тощо). Наприкінці уроку дітям пропонується ще раз обрати необхідну картку для передачі свого настрою, а вчитель вже аналізує, чи змінився настрій і як.

     Ще одна цікава вправа «Пори року в кольорі і звуці» (використовується при вивченні пейзажного живопису). Дітям пропонується поділити аркуш на 4 прямокутники і зафарбувати їх як весну, літо, осінь, зиму, передаючи відповідну кольорову гаму і почуття, які викликають пори року. Потім можна ще запропонувати й проспівати кожну пору зі словами або без слів.

     Часто на уроках нас дратують учні, що сидять із навушниками в ухах. Але сучасний учень постійно шукає можливості послухати свою улюблену музику.  Дослідження американських психологів говорять про те, що середній учень з 4 по 11 клас затрачує приблизно 10 500 годин на прослуховування музики. Це в два рази більше шкільного часу! По цим результатам можливо зробити висновок, що музика впливає на підлітків навіть сильніше телебачення.

     Існує безліч різних стилів та напрямків музики. Але дуже важливо правильно підібрати композицію для роботи на уроці. Тобто знайти музику, яка б сподобалася дітям. Якщо сьогодні ви вирішите використовувати чисто класичну музику, це скоріш за все  викликає роздратування  серед учнів. Тому що різниця між «їхньою» та «вашою» музикою досить суттєва.  І одним кроком здолати цю музичну відстань просто неможливо.  Що ж тоді робити?  Існує безліч нейтральної музики, звуки живої природи, або сучасне оформлення класичної музики. Також  вам допоможуть фонограми досить відомих сучасних композицій.

       Отже, до вашої уваги «Музична аптека»

 Знімають стреси та оказують терапевтичний вплив: балада групи «Іглз» - «Готель Каліфорнія»,    хоральна прелюдія фа мінор Баха («Соляріс»)

Тонізують та підвищують рівень працездатності:   музика Адамса, Тіни Тернер, балади Бон Джові, музичні композиції Рікардо Фольї, гітарні композиції

 Допоможуть розслабитися:    музика Моцарта, Альбіноні, естрадні обробітки «Місячної сонати» та    «До Елізи» Бетховена

Довго підтримувати рівень працездатності та самоконтролю допоможе:  медитативна музика, етнічна музика у сучасній обробці

 Особливо посилює активність мозку: «Соната для двох фортепіано» Моцарт

Отже, музика допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння, сприяє естетичному вихованню.   

     Стародавні вчені вважали, що музика встановлює порядок у Всесвіті, відновлює порушену гармонію в організмі, переналаштовує людину в емоційному плані, змінюючи депресивний стан на оптимістичний.

     Ще задовго до народження Христа лікарі, філософи, вчені, жерці, вчителі різних філософських шкіл різних країн і епох використовували гру на музичних інструментах як засіб відновлення психічного стану і лікування здоров'я організму.

    Багато медиків стверджують: музика і спів впливають на здоров‘я людини. Американськими вченими не так давно було встановлено, спів не лише покращує самопочуття і приносить задоволення, але також знімає біль і продовжує життя.

   Не обов’язково бути професіоналом, щоб на собі випробувати позитивний вплив співу. Вчені встановили: під час співу в мозку людини виробляються особливі хімічні сполуки, які викликають почуття радості і заспокоєння.  Під час співу в людський організм надходить значна кількість кисню, що призводить до покращення кровообігу, нормалізації серцебиття і зниження артеріального тиску. Активізується діяльність головного мозку, поліпшується пам'ять. Крім того, поліпшення кровообігу надає омолоджуючу дію. Спів виліковує бронхіальну астму й інші бронхо-легеневі захворювання, гайморит. А правильна постановка дихання (без чого неможливий грамотний вокал) призводить до різкого підвищення всіх резервних можливостей організму людини. У сучасній медицині при допомозі співу лікують заїкання і навіть допомагають боротися із зайвою вагою. Ще більший позитивний вплив має спів хором.     Тому недивно, що учні старших класів, в яких вже немає музики як предмета, просять поспівати і залюбки співають разом, хором.

     Дуже важливим є і розучування на уроках музики українських пісень – це допомагає активному веденню здорового способу життя. З музичної спадщини свого краю ми можемо багато взяти для зміцнення свого здоров’я. Адже у музичних інтонаціях нашого духовного скарбу закладено багатющу інформацію.  У всі часи народна пісня не тільки вбирала та відтворювала реальне життя людей, але й зміцнювала їхній дух у важкі хвилини.

     На завдання дітям  назвати пісні, які співають у їх родині, тільки деякі відповіли, що в їхніх родинах взагалі не співають, всі інші  учні назвали  "Несе Галя воду”, "Їхав козак містом”, "При долині кущ калини”, "Повіяв вітер степовий”. Ой на горі два дубки”, "Ой чий то кінь стоїть”, «Ой, у вишневому саду», «Ой під вишнею, під черешнею».

     На запитання ”Які народні пісні впливають на здоровий спосіб життя?” Більша частина опитаних назвали: "Грицю, Грицю до роботи”, "Підманула, підвела”, коломийки. Якісний аналіз назв та змісту пісень свідчить, що названі учнями твори мають енергійний та рухливий характер, що несе в собі позитивний заряд, який піднімає настрій та покращує самопочуття.

      Отже, підсумуємо: якою би справою не займалася дитина, на який би урок не прийшла, головним завданням педагога є виплекати в дитини прагнення до збереження свого власного  здоров’я. А ще не секрет,  що від здоров’я  вчителя залежить багато: якість навчального  процесу, комфорт учнів і здоров’я дітей. Хворий вчитель нав

Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz